در جهشي تاريخي، جسورترين چترباز جهان قصد دارد از بالني در لبه فضا به سوي زمين بپرد.

فليكس «بائومگارتنر» 42 ساله اميدوار است بتواند در اين حركت، ركورد جهاني ارتفاع را كه از 50 سال پيش تا كنون تغيير نكرده، بشكند.

«بائومگارتنر» قصد دارد از ارتفاع 36.5 كيلومتري از روي يك بالن هواشناسي پر از هليوم به پايين بپرد.

وي در اين پرش بايد طي 35 ثانيه سرعت صوت را شكسته و در حالت كلي در 10 دقيقه به سرعت بيش از يكهزار و 110 كيلومتر در ساعت برسد. «بائومگارتنر» تا ارتفاع 1.5 كيلومتري زمين چتر خود را باز نكرده و از اين رو بايد به لباس فضانوردي و مخزن اكسيژن براي زنده ماندن تكيه كند.

تيم وي انتظار دارد كه در هفته پيش رو برنامه جهش «باومگارتنر» از فراز نيومكزيكو در ماه اوت بطور رسمي اعلام شود.

اين خلبان بالگرد اهل استراليا، در ماه‌هاي آينده به پرشهاي تمريني در ارتفاعات 18 كيلومتري و 27 كيلومتري خواهد پرداخت.

«بائومگارتنر» قرار بود سال گذشته اين پرش را انجام دهد؛ اما فردي به نام «دانيل هوگان» ادعا كرد كه ايده اوليه به وي تعلق داشته و در اين زمينه بطور قانوني اقدام كرد. البته اين ادعا اكنون حل و فصل شده و مسير براي اجراي اين جهش تاريخي هموار است.

وي قصد دارد كه چهار ركورد جهاني را در سقوط آزاد از بالاترين ارتفاع، مرتفع‌ترين پرواز انسان بر فراز بالن، طولاني‌ترين مسير طي شده طي سقوط آزاد و سريعترين سقوط آزاد بشكند.

ركوردهاي پيشين «بائومگارتنر» شامل كم ارتفاع‌ترين پرش با چتر نجات از ارتفاع 28 متري مجسمه مسيح در ريو دو ژانيرو و بلندترين پرش از فراز ساختماني در ارتفاع 450 متري برجهاي دوقلوي پتروناس كوالالامپور در مالزي بوده‌اند.

وي همچنين در سال 2003 به عنوان اولين چترباز كه بر روي كانال انگليس پريده بود، معرفي شد.

مهندسان بيش از دو سال را براي ساخت لباس مناسب اين پرش كه بتواند بائومگارتنر را در دماي منفي 70 درجه زنده نگه دارد، تلاش كرده‌اند.

ركورد ارتفاع كنوني در اختيار «جو كيتينگر»، ژنرال نيروي هوايي آمريكا قرار دارد كه در سال 1960از ارتفاع 31.3 كيلومتري از يك بالن به پايين پريد. جالب است بدانيد كه هواپيماهاي تجاري معمولا در ارتفاع 10 كيلومتري پرواز مي‌كنند.

منبع : ایسنا

 
ادامه مطلب...


تاریخ: چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:پرش,فضا,ركورد,رکورد جهاني ارتفاع,

 

مرکز پژوهش‌هاي مجلس ضمن ارزيابي طرح ارزي بانک مرکزي، پيشنهادهايي براي تثبيت نرخ ارز ارائه داد.

دفتر مطالعات اقتصادي اين مرکز تثبيت نرخ ارز را لازمه موفقيت سياست‌ هدفمندي يارانه‌ها دانست و افزود: به همين دليل لازم است بانک مرکزي با به کارگيري ابزار مختلف نسبت به ساماندهي بازار اقدام کند.

هم‌چنين در صورتي که منابع کافي تامين ارز وجود داشته باشد بانک مرکزي مي‌تواند بخش عمده آن را با همان سياست نرخ مرجع در بازار عرضه کند تا سود واسطه‌گري و رانت مربوط براي دلال‌ها کاهش و درآمد بانک مرکزي افزايش يابد.

در بخش ديگري از اين پيشنهادها آمده است: نيازي به تامين ارز مسافري با قيمت رسمي براي همه مسافران خارجي وجود ندارد. اين افراد مي‌توانند با همان قيمت مرجع، نياز خود را تامين کنند.

از سوي ديگر، ايجاد سيستم دريافت و پرداخت با نرخ ارز مرجع موجب نزديک شدن نرخ بازار آزاد به نرخ ارز مرجع مي‌شود. به عبارت ديگر عرضه اضافي نرخ مرجع موجب کاهش تقاضاي سوداگرانه خواهد شد.

نکته مهم ديگر اين است که رواج صدور کارت‌هاي الکترونيکي ارزي، مشابه Visacard ، Master و امثال اينها و ايجاد سازوکاري که بتوان از آن طريق به راحتي و در اسرع وقت اين کارت‌ها را در اختيار مردم قرار داد، مي‌تواند در جلوگيري از دلالي موثر باشد. بانک‌ها مي‌توانند با توسعه خدمات بانکي خود و صدور کارت‌هاي مذکور، به نحوي که فقط در خارج از کشور و با نام شخص خريدار قابل نقد شدن باشند، نقش موثري در حذف دلال‌ها از بازار سياه ارز ايفا کنند.

آخرين نکته اين‌که پرداخت هزينه‌هاي ارزي به رانندگان اعزامي از طرف شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و بر اساس معرفي سازمان حمل و نقل و پايانه‌هاي کشور از طرف بانک‌هاي ذي ربط مي‌تواند از مشکلات اين بخش بکاهد.

منبع : سایت طلا



تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:ارز,مجلس,بانک مرکزی,هدفمندی یارانه,

 

افرادی که جدیدترین گوشی‌های هوشمند سیمبین نوکیا را دارند، اکنون می‌توانند آنها را به نوکیا بل به‌روز کنند.
 
نوکیا بل با برخورداری از جدیدترین رابط کاربری ظاهری تازه به صفحه‌نمایش می‌دهد. بعد از اینکه نوکیا بل را نصب کردید، هنوز همان گوشی را خواهید داشت، اما با حسی جدید و عملکردی بهتر.

به گزارش ایتنا، کاربران با نوکیا بل که دانلود آن امروز آغاز می‌شود، قادر خواهند بود توسط افزودن حجم عظیمی از بهبودها، گوشی نوکیا N۸، نوکیا E۷، نوکیا E۶، نوکیا X۷، نوکیا C۶-۰۱، نوکیا C۷ یا نوکیا Oro خود را تغییر شکل دهند. نوکیا بل برای نوکیا ۵۰۰ طی چند هفته‌ آتی در دسترس خواهد بود.

نوکیا بل گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری نسبت به قبل دارد.
کاربران می‌توانند تا ۶ صفحه‌نمایش اصلی داشته باشند که به راحتی شخصی‌سازی می‌شوند و تمام برنامه‌‌ها یا سرویس‌ها مورد علاقه تنها به اندازه چند ضربه فاصله دارند.

ویجت‌های بزرگتر و زنده در صفحه‌نمایش اصلی همان چیزی است که برای کاربران واقعا اهمیت دارد، بنابراین آنها همیشه به‌روز خواهند ماند.

اگر کاربران بخواهند یک میانبر را از یک صفحه‌‌نمایش به صفحه‌نمایش دیگر منتقل کنند، کار بسیار ساده‌ای است. با یک فشار ممتد و کشیدن آیکون به سمت دیگر صفحه می‌توان آن را به صفحه نمایش موردنظر منتقل کرد.

علاوه بر این، رابط کاربری جدید و بهبودیافته نوکیا بل شامل امکانات جدیدی مانند برنامه‌های تصویربرداری با ضبط ویدیویی HD با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و مرورگری است که از لحاظ بصری پیشرفت کرده و قابلیت مرور با کیفیت بالا و مشاهده ویدیوهای وب را فراهم می‌کند.

منوها آسان شده‌اند و نوار اعلان‌ها و هشدارها برای دسترسی خیلی سریع به تنظیمات یا امکانات اصلی افزوده شده است.

نوکیا بل امروز در بیشتر بازارها شامل هند، روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه، لهستان، انگلستان، آلمان، ایتالیا، ویتنام و اندونزی در دسترس خواهد بود. کاربران می‌توانند قابلیت دسترسی به نوکیا بل در کشورخود را در صفحات نوکیا بل چک کنند.



تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:نوکیا,نوکیا بل,سیمبین,,,,,C۶-۰۱,,۷,

 

پیشینه‌ي «باغ فردوس»
از تاریخ ساخت باغ  و ساختمان آگاهي دقیقی در دست نیست اما برپايه‌ي گفته‌ها، این باغ در روزگار محمدشاه قاجار ساخته شده است. نخستين صاحب باغ، نظام‌الدوله بود. پس از او باغ، دست به دست ميان بسياري سران و صاحب منصبان گشت و بخش‌هايي به آن افزوده شد ولي برخي در آباداني باغ كوششي نكرده و باغ كم‌كم  رو به ويراني مي‌رفت.
تا اينكه بخش كنوني ساختمان در سال 1316 خورشيدي، به فرمان علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف خریداری و بازسازی شد و به عنوان مدرسه دگرگوني كاربري داد. پس از آن باغ فردوس برای برگزاری جشن های فرهنگ‌وهنر در نظر گرفته شد و بازسازي آن به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد. در این روزگار این باغ مرکز فعاليت‌های هنری شد و پس از انقلاب‌اسلامی نیز در سال 1358 زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
تا اينكه سرانجام در سال 1381 خورشيدي به عنوان موزه‌ي سینما نام‌گذاري شد.
بنيان‌گذاري «موزه‌ي سينماي ايران»
برپایی «موزه‌ي سینمای ایران» تحقق یک رویا بود. رویایی که همه‌ي فرهنگ‌دوستان ایران را خشنود کرد و ثبت و ضبط کوشش‌های بنيان‌گذاران و کوشندگان این هنر- صنعت را نوید می‌داد تا چراغی باشد فرا‌روی آیندگان و افتخاری برای آنانی که دست‌آورد و نتيجه‌ي عمرشان را در بازتاب پرده‌ي سفید و نقره‌فام، مي‌ديدند.
موزه‌ي سینمای ایران با آرمان گردآوری، حفظ، ثبت و نمايش میراث سینمای ایران و با كوشش تني چند از سينماگران در خوردادماه 1377 ثمر داد و در ساختماني كهن در خیابان لاله‌زار، کوچه‌ي پیرنیا، با مديريت عزت‌اله انتظامی گشایش يافت. درست چهار سال پس از آن، در 1381 موزه به جاي كنوني يعني در باغ فردوس منتقل شد و  با باشندگي رييس‌جمهور وقت باز گشایش شد.
موزه‌ي سينما با هديه‌هاي هنرمندان و هنردوستان و سازمان‌هاي بسياري  برپا شده است. نمایشگاه آبی، نمایشگاه میانی، نمایشگاه جشنواره‌ها و حضور بین الملل، نمایشگاه سالن‌های سینما، نمایشگاه دوبله و صدا، نمایشگاه ارامنه، نمایشگاه دفاع مقدس، نمایشگاه کودک و نوجوان، نمایشگاه زیر گذر تاریخ از بخش‌هاي گوناگون اين موزه است. 
اين موزه دربردارنده‌ي 40000 عکس از صحنه، پشت صحنه و شخصيت‌ها و هنرمندان سينماست.. همچنين 3000 سند تاريخي و نوشته‌ها و قرارداد‌ها و بيش از 5000 جلد نشريه‌ي سينمايي گردآوري شده که كهن‌ترين آنها به سال 1309 باز مي‌گردد. افزون‌بر اين‌ها نزديک به 350 دستگاه، ابزار و وسايل، 2500 پوستر سينمايي به همراه 4000 فيلمنامه گنجينه‌ي موزه را پربار كرده‌ است.
اينك «موزه‌ي سينماي ايران» در خيابان وليعصر،‌ نرسيده به ميدان تجريش، باغ فردوس آماده است تا شما را به روزهاي نخستين سينماي ايران ببرد. از «دختر لر» گرفته تا «گاو»، از برنامه‌هاي كودك تا فيلم‌هايي كه هر كدام ما با آن‌ها صدها خاطره‌ داريم. 




تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:موزه,سینما,فرهنگ,هنر,باغ فردوس,

 

دانشمندان دانشگاه 'اكستر' در انگلیس مدعی كشف ارتباط گیاهان با یكدیگر شده اند؛ در حقیقت آنها برای نخستین بار چنین فرایندی را با دوربین ضبط كرده اند.

به گزارش ساینس دیلی، برای فهمیدن چگونگی گفتگوی گیاهان محققان ژنی را در گیاه كلم دستكاری كردند كه عامل تولید نوعی گاز است. زمانی كه سطح گیاه بریده یا سوراخ می شود این گاز انتشار می یابد. با دستكاری ژن مسئول این انتشار گاز دیگر تولید نشد.

محققان پروتئین luciferase را كه موجب درخشش كرم شب تاب در تاریكی می شود به DNA انتشار گاز گیاه افزودند و توانستند فرآیند های ارتباطی گیاه را تصویر برداری كنند.

برگ گیاه كلم كه با قیچی بریده شده بود شروع به انتشار گاز 'متیل جاسمونات' كرد و به این شیوه به همسایه هایش 'گفت' ممكن است مشكلی پیش رو داشته باشند.

دو گیاه كلم دیگر كه در آن نزدیكی قرار داشتند اما آسیبی به آنها نرسیده بود این پیام را دریافت كردند كه باید مراقب خود باشند.

آنها این مراقبت را با تولید مواد شیمیایی سمی بر روی برگ های خود انجام دادند كه موجب دفع شكارچیانی مانند كرم ها می شد.

محققان می گویند این امر احتمال اینكه گیاهان همگی با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند را افزایش می دهد.

به گفته دانشمندان گیاهان با یك زبان پیچیده نامرئی كه ما هیچ چیز در مورد آن نمی دانیم با هم ارتباط برقرار می كنند.

این پژوهشگران می گویند: ما توانستیم به شیوه بصری این ارتباط را نشان دهیم به گونه ای كه انتشار یك گاز توسط یك گیاه زمانی كه زخمی می شود همسایه های آن را تحت تاثیر قرار می دهد اما در این مرحله چرایی این امر را هنوز نمی دانیم.

احتمالا گیاه با این كار تلاش می كند به دیگر برگ های خود و همچنین همسایه هایش در مورد یك خطر هشدار دهد.

منبع : ایرنا




تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:گیاه,پروتئین,luciferase,DNA,متیل جاسمونات,
آخرین مطالب